Genieten in Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ger-en-linda - WaarBenJij.nu Genieten in Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ger-en-linda - WaarBenJij.nu

Genieten in Cusco

Door: Ger en linda

17 Juli 2015 | Peru, Cuzco

Lieve vrienden en familie,

Wat gebeurt er veel in 1 week. Vanuit Arequipa hebben we de nachtbus genomen naar Cusco. Dat gaf nog even een probleempje bij de terminal. Onze betaalde bustickets bleken niet in de computer verwerkt. Leuk, daar sta je dan met je rugzK. Bus volgeboekt en geld weg, dachten we. Maar nee, de eigenaar van de reisagentschap werd opgetrommeld uit het centrum en met veel gepraat en gedoe kregen we een half uur later alsnog een plekje in een andere bus. Op deze momenten is het t och wel erg fijn dat we spaans spreken. In de bus haden we brede ligstoelen. Wat een luxe. We konden een filmpje kijken en kregen een lekkere maaltijd. Twee uurtjes later ging het licht uit en slapen maar!!! Makkelijker gezegd dan gedaan. Toch hebben we een aantal uurtjes liggen pitten en om 6.30 waren we al in Cusco.Cusco ligt boven de 3300m. Best koud zo vroeg in de ochtend. De stad wordt wakker. Je ziet vooral alle marktlui al lopen met hun karren vol waar. Veel mensen dragen dekens om hun lichaam tegen de kou. Een taxi is snel gevonden en gaan met die banaan ! 20 minuutjes later konden we inchecken in ons nieuwe hostel. Het is er gezellig en we hebben wifi en warm water.
We hebben bijna een hele dag besteed om een tour naar Machu Picchu te boeken. De volgende dag vertrekken we met een lokale bus naar de grote zondagsmarkt in het plaatsje Pisac. Daar willen we vroeg aankomen om de mis in Quecha mee te maken. Helaas door wat geregel en het zoeken naar de bushalte kwamen we te laat. Na 45 minuten waren we in Pisac en na nogeens 15 minuten lopen door mooie en zeer smalle steegjes belanden we midden op de grote markt. Wat een kleuren, mensen en geuren allemaal. Het plein ligt vol met gekleurd fruit, groenten en heel veel aardappels. In Peru worden 3000 verschillende soorten aardappels geteeld. Verder kaas en veel vlees. Als we zouden willen, kunnen we er ook geroosterde cavia eten. Maar ja, dan doen we toch maar niet. We hebben de hele middag daar verder doorgebracht en kopen ook nog leuke souveniers. Niet te veel want onze rugzak zit al aardig vol.
De volgende dag richting Machu Picchu. Eerst gaan we met de bus van Cusco naar Ollantaytambo. Daar op de trein naar Aqua Callientes, waar we een hostel hebben. De volgende dag stijgen van 2000 naar 2400 meter naar Machu Picchu. Dit hebben we met de bus gedaan. We hadden de wekker om 4.15 uur en we dachten dat we ongeveer de enigen waren, maar er stond me toch een rij bij de bushalte! Er mogen maar 2500 mensen per dag naar binnen. We konden mee en gelukkig zaten we achterin, zodat we regelmatig boven de afgrond zweefden als de bus door een haarspeldbocht ging. Boven hadden we een Spaans sprekende gids voor 2 uur en hebben we de zon boven Machu Picchu zien opkomen. Geweldig! Tamelijk veel foto' s gemaakt en zoveel gewandeld dat Ger zijn kuiten nu op ballonnen lijken. Zelfs nog naar beneden gewandeld, in de gietende regen. Onderweg op zo'n pad in het oerwoud zit er dan iemand die poncho's verkoopt. Terug in het dorp heerlijk gegeten en op tijd weer voor de laatste trein. In de trein krijg je van echte stewardessen een drankje en een versnapering en een bedankje dat je met Inca rail gereisd hebt. Op het eindstation staat er dan iemand met een bordje met je naam erop en na een prima busreis waren we 's avonds om 11.00 uur weer in ons hostel. Best wel moe.
Rustdag in Cusco omdat we allebei even bij moesten komen, maar ' s middags op de Plaza de Armas zijn er allerlei dansgroepen bezig, dus de indrukken blijven zich opstapelen. Ook vandaag weer een processie met weer wat dansgroepjes. Daarna wilden we gewoon rustig wat wandelen, maar 2 mannen boden ons een paardrij tochtje aan, dus hebben we dat gedaan. Mooie tocht van 2 uur met een gids en nog 2 andere toeristen uit Martinique. Op de terugweg schrok een van de paarden van een dode kat en gooide een van de meisjes eraf. Gelukkig had ze niets gebroken, maar het laatste stukje gingen beide meisjes lopen. Weer een enerverende dag.
Vanavond lekker zelf gekookt en morgen onze laatste dag in Cusco. S'Avonds pakken we de nachtbus naar Bolivia.

Bedankt voor al jullie leuke reacties. Voor de oplettende lezer: we blijven niet tot december maar we komen 24 augustus weer terug.

Hartelijke groet,
Ger en Linda

• 17 Juli 2015 - 09:30

Mouis:

Dank dat jullie ons zo mooi op de hoogte houden van al jullie prachtige belevenissen. En ook van de foto's geniet ik volop. Goede reis naar Bolivia! Dikke kus, Mouis

Lisa:

Leuk verhaal weer! Op naar weer een nieuw land, ben benieuwd wat jullie daar weer van vinden :)

• 17 Juli 2015 - 15:06

Lisa:

Oh oeps, het was niet de bedoeling om dat drie keer te plaatsen hahahaha
    Kan het er niet meer afhalen sorry :p

• 17 Juli 2015 - 18:39

Tineke:

Hoi Linda en Ger, wat een belevenissen, geweldig. Bij terugkomst zul je de NS ook een brief kunnen schrijven en vragen om stewardessen. Zo'n drankje en bedankje zal wonderen doen voor de NS! :-) Op de foto's is al die kleur al te zien... prachtig is dat. De kou is niet te zien, maar dan snap je nu wel waarom ze die om zich heen slaan, maar het staat prachtig.
    Heel veel plezier nog en ik zie uit naar jullie volgende verslag! Groetjes Tineke ;-)

• 20 Juli 2015 - 10:26

Joris:

Ha Linda en Ger, jullie gaan met flinke vaart door Peru heen zo te zien :) Leuk om te lezen.

Fijne tijd verder! Kus

• 22 Juli 2015 - 22:52

Ernestina:

Hoi mam en pap, wat een leuke verhalen hebben jullie al geschreven.
    en al veel beleefd en gezien :)
    Fijn dat jullie zo genieten en dat wij ook op deze manier een beetje mee kunnen genieten en op de hoogte blijven van jullie mooie reis.
    Ik ben al weer benieuwd naar de 4e reisverslag.
    Ik zal de beide oma's op de hoogte houden van jullie en lisa's avontuur!

Veel liefs xx

• 26 Juli 2015 - 15:40

Coby:

Lieve Lin en Ger

Wat een schat aan indrukken en ervaringen jongens!
    Heb jullie reisverslag net aan ma voorgelezen , ze vond het schitterend en heel veel liefs.
    Persoonlijk zou ik gewoon voor die Cavia zijn gegaan

• 28 Juli 2015 - 14:54

Rhonda:

Lieve Linda en Ger, mam en ik hebben net met veel plezier het verslag gelezen. Ma zegt: het is net een film. Dankjewel voor de update en de grappige details. Heel veel liefs vans en geniet, geniet!! xx