De eerste twee weken in Zuid Amerika - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Ger-en-linda - WaarBenJij.nu De eerste twee weken in Zuid Amerika - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Ger-en-linda - WaarBenJij.nu

De eerste twee weken in Zuid Amerika

Door: ger en linda

09 Juli 2015 | Peru, Arequipa

Dag alle lieve familie en vrienden! Alweer 10 dagen in Peru. Er is te veel om te schrijven. Het is hier zo veel te zien en te beleven dat het een uitdaging wordt om een samenvatting hiervan te maken. Ger en ik zullen afwisselend schrijven. Het stuk met de meeste taalfouten is dus van mij:).

We hebben een prima reis gehad en zijn uitgezwaaid door onze vrinedin Mouis en de meiden natuurlijk. 20 uur later zaten we al in Lima en weer een uur later in ons hostel. Een eenvoudig maar oer gezellige familie hostel. Fijn hostel met warm water uit de douche. Veel tropische vogelgeluiden en prachtige planten. Lima is een miljoenenstad (7 miljoen inwoners) en gigantisch veel verkeer. Iedereen rijdt elkaar zo ongeveer van de weg en er wordt behoorlijk vaak getoeterd of men gebruikt allerlei alarmgeluiden. Heerlijk door het historisch centrum gewandeld en prachtige gebouwen bewonderd. We hebben de wedstrijd Peru-Chile gezien, die met 2-1 door Chile is gewonnen. De volgende dag gewandeld in het park Kennedy waar heel veel verwilderde katten liepen of sliepen en door veel mensen werden gevoerd. Op daken van kerken en andere gebouwen zie je gieren zitten. Na 2 dagen Lima naar Paracas met een luxe bus in 4 uur. 't Is net of je met het vliegtuig reist: stewardessen aan boord, maaltijden worden geserveerd, elke 4 uur wisselt de chauffeur, die niet harder dan 90 km/uur mag rijden. In Lima rijden we eerst nog op een 8-baans weg met vreselijk veel verkeer, maar daarna wordt het een 2-baansweg en rustiger. Peruanen zijn goede chaufeurs, maar beginnen met inhalen al in de bocht, terwijl je de tegenliggers nog niet ziet. Even wennen. Rechts zagen we de zee en links is het 1 grote woestijn, met hier en daar een dorpje. We hebben een leuk hostel in Paracas en het weer is prachtig. We zitten vlak aan zee, dus veel vis gegeten. Ger is ook nog naar het plaatselijk zeeaquarium geweest. Er zijn 3 kassa's met dranglinten, terwijl ik de enige was. Een toegangsbewijs wordt is 2-voud geprint
, dus vol verwachting ga ik naar binnen en blijken er wel 4 aquaria te staan, waarvan er 1 in onderhoud. Mooie tropische visjes en een kleine haai. Na 10 minuten had ik het wel gezien, maar in die tijd kwam er nog wel iemand vragenlijsten of ik toch wel een toegangsbewijs had.
De volgende dag zijn we naar een schitterend natuurreservaat geweest aan de kust. Wij dachtendit wel zonder georganiseerde tour te kunnen doen, dus gingen vol goede moed en flessen water het avontuur lopend tegemoed. Niet dus. Na een uur wandelen leek het toch een idioot plan en pakten we een taxi naar het reservaat. We hebben ons daar weer vier uur later op laten pikken. Wat bijzonder is het daar. We liepen in woestijn, over zoutgrond en langs de kust over het zand. Overdag is het er heet. De zon brandt in je huid. In de nachten vriest het er. Het was zeker de moeite waard. De volgende dag hebben we de bus naar Arequipa genomen. De busrit zou 12 uur duren maar we hebben er 14 uur over gedaan. Om 1 uur in de nacht konden we aanbellen bij ons hostel. Het is een mooi en oud gebouw en straalt ontzettend veel gezelligheid en warmte uit. Lisa en Sifra hebben hier ook gelogeerd. Puur toeval. We koken zelf net als in Paracas, scheelt een hoop geld en we koken gezond. In Peru eet je lekker maar vooral veel vlees, vis, rijst en aardappels. De Peruanen eten minder groenten. Ook in Arequipa hebben we wandelend het centrum ontdekt. Veel mooie koloniale gebouwen. Kerken, musea enz. We genieten van het straatbeeld. Zoveel kleur en leven op straat. Niet alles is mooi natuurlijk. We zien ook armoede en dat is niet altijd makkelijk om te erkennen hoe rijk wij zijn en hoe oneerlijk de wereld is verdeeld in arm en rijk. We ontmoeten we veel Peruanen waar we mee kunnen kletsen. Dat maakt onze reis extra boeiend en fijn. Daarnaast ontmoeten we ook erg veel andere mensen uit de hele wereld. Echt leuk ! We boeken een tour naar de Colca Cayon en gaan twee dagen er op uit. Ger schrijft in het volgend verslag hoe het daar was.

Veel liefs van ons beiden,
Ger en Linda

• 09 Juli 2015 - 20:40

Rhonda:

Dankjewel voor het leuke en spannende verslag. Ik zie het voor me zoals je het beschrijft. Leuk om jullie te volgen. Lieve Lin en Ger geniet en geniet!9 liefsx

• 09 Juli 2015 - 20:41

Christel:

Hoi Linda en Ger,

Mooi om jullie belevenissen te lezen. Wat een indrukken inderdaad en wat een ervaring om dit mee te maken. Ik ben erg benieuwd naar jullie verdere verhalen!

Heel veel plezier

Groetjes,
    Christel

• 09 Juli 2015 - 21:00

Antoinette:

Wat bijzonder! Heel veel mooie indrukken en ervaringen verder gewenst!
    Groetjes!

• 09 Juli 2015 - 22:10

Kim:

Leuk hoor! Jullie mooie reis en over een poosje naar Lisa. Bijzonder dat jullie op dezelfde plek geslapen hebben als Sief en Lisa. Blijf genieten!!

• 10 Juli 2015 - 15:39

Mirjam:

Papsie en mamsie,

Natuurlijk wist ik het meeste al wel door alle leuke appjes, foto's en Skype, maar toch heel leuk om nog even in verhaalvorm te lezen! Trouwens, je mag dan wel vakantie hebben, die spel -en typfouten kunnen echt niet! ;-)

Dikke kus mir

• 12 Juli 2015 - 20:48

Marleen:

Hola,

Wat goed om te lezen dat jullie veel mooie dingen zien. Genieten samen.

Saludos

• 17 Juli 2015 - 20:35

Annet:

Wat een mooi reis verslag en ook leuk dat jullie dit doen. Een mooi avontuur