Colca canyon - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ger-en-linda - WaarBenJij.nu Colca canyon - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ger-en-linda - WaarBenJij.nu

Colca canyon

10 Juli 2015 | Peru, Cuzco

Dinsdag 7/7 vertrokken voor een 2-daagse tour naar Chivay om daarvandaan condors te gaan bekijken. Eerst 4 uur in de bus waarbij we een pas op bijna 5000 meter zijn overgestoken. De gids Omar vertelde alles in engels en spaans en hij was op een leuke manier grappig. Er werd namelijk al meteen gevraagd wanneer de sanitaire stop zou zijn en hij antwoordde dat dat op de Inca manier zou zijn: achter de bus of achter een rotsblok, hoewel die helaas heel klein zijn. We hadden 3 of 4 stops onderweg bij eettentjes met prima wc's. De chauffeur Hector was een prima driver. Hij haalde op het juiste moment (in de bocht) in en zorgde ervoor dat hij op tijd weer op de goede weghelft reed.
Op de bergpas van 5000 meter hadden we toch wel een lichte vorm van hoogte ziekte (hoofdpijn, misselijk), ondanks dat we cocabladeren met icta hadden gekauwd. Omar heeft precies uitgelegd hoe dat moest, namelijk eerst 3 keer erover uitademen om de goden van de vulkaan gunstig te stemmen, dan pas kauwen met een klein stukje icta. Bij teveel raakt heel je mond en tong verdoofd.
Op de pas stonden allemaal stapeltjes stenen, dat werd gedaan omdat je daarna een wens mocht doen. Na de pas kwamen op een hoogvlakte die tot nationaal park was uitgeroepen. Daar liepen groepjes vicuna's, een wilde lama soort die met uitsterven bedreigd wordt. Op het doden staat een straf van 5 tot 10 jaar gevangenis. Verderop zagen we grote groepen lama's en alpaca's, de gedomesticeerde soorten. Zij worden heel tam gemaakt en staan op de markten met allerlei gekleurde bolletjes wol om hun nek en in hun oren. Voor 1 sol mag je met ze op de foto.
In Chivay hadden we een fijn hotelletje, daarna gingen we naar termale baden. Heetwater bronnen waaruit water van ongeveer 90 graden met veel zwavel naar boven borrelt. In de baden is het water 35 tot 39 graden C. Heerlijk met een ananas drankje erbij en de tijd vliegt om. Daarna terug naar Chivay en met live muziek en een traditionele dansgroep heerlijk pizza gegeten.
Terug in het hotel was het heeeeeel erg afgekoeld en de badkamer leek wel een vrieskist. Erg slecht geslapen door de kou en de hoogte (Chivay ligt op 3650 meter). Vroeg op, want we zouden klokslag 6 uur vertrekken. Dat werd dat ruim half zeven. Onderweg naar Colca canyon een paar keer gestopt in kleine plaatjes (Yanque, Maca) met middeleeuwse kerken. De Colca canyon is uitgeroepen door Nat.Geo. tot een van de diepste ravijnen ter wereld. Omdat we prachtig zonnig weer hadden, stegen er wel 8 condors op. Prachtig om te zien. In de bus had Omar al verteld dat condors aaseters zijn, maar bij gebrek aan kadavers gaan ze op zoek naar toeristen. Vooral die met een witte huid waren volgens hem in trek.
Condors leven wel 70 tot 80 jaar en sluiten een huwelijk voor het leven. Als een van de twee doodgaat, blijft de ander alleen. De legende vertelt dat de alleen overgeblevene tot 8000 meter hoog vliegt om vervolgens zelfmoord te plegen door zich te laten neerstorten. Concors krijgen maar een keer in de 2 jaar een jong en zijn met uitsterven bedreigd.

Tot de volgende keer. We gaan nu naar Cusco met de nachtbus.
Hasta luego.

• 10 Juli 2015 - 15:43

Lisa:

Hee paps en mams,
    Klinkt allemaal fantastisch wat jullie aan het doen zijn! Behalve natuurlijk het deel van de hoogteziekte, hopelijk gaan jullie daar niet veel vaker last van krijgen. Toch maar lekker die coca bladeren blijven kauwen

Xxx

• 10 Juli 2015 - 20:37

Tineke:

Nu je dit geschreven hebt ben je dus niet opgepeuzeld door een condor. Geniet van deze reis en ik hoop dat we vele foto's zo kunnen zien. En om jullie belevenissen te kunnen lezen en jullie zo te kunnen volgen... hartstikke leuk.
    Veel plezier en groetjes Tineke :-)

• 12 Juli 2015 - 08:10

Fantastische verhalen!!
    Liefs Co

• 12 Juli 2015 - 19:28

Caren:

Geweldig allemaal, wat krijg ik weer zin om weg te gaan. In Ghana werden er cocanoten gegeten, dan voelde de mensen geen honger meer en konden ze gewoon doorwerken. lijkt me toch wat anders dan jullie coca. liefs en geniet lekker verder!!!

• 14 Juli 2015 - 10:40

Mayke :

Heerlijk om met jullie mee te reizen Lin! Heel veel plezier! Liefs Mayke

• 14 Juli 2015 - 12:26

Eddy Madern:

Leuk om op deze manier met jullie mee te kunnen reizen. Ik begrijp dat het geen straf is om daar rond te reizen. Veel plezier nog met alles wat nog gaat komen.
    Ik lees in jullie profiel dat jullie tot december op pad zijn. Dus dan is er heel veel om naar uit te kijken. Enjoy!!!!